Het is jammer, dat ik niet kan ontdekken wélke nummers Bruce nog even onder handen heeft gehad en welke niet. Hij schrijft "where needed I worked on them (...) Many stand as they were recorded all those years ago".
Blijkbaar hebben de aanpassingen nergens geleid tot grote veranderingen, er zitten eigenlijk geen noemenswaardige verschillen in, in productie of sfeer.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten of hij er in 2010 niet met een fors rood potlood er doorheen had willen gaan om vervolgens met een sterke 21e eeuwse versie te komen. Hij koos voor de authenticiteit van het geheel. Wat, gezien het succes van Born to Run en Darkness on the Edge of Town, ook weer niet geheel onbegrijpelijk is. Hij wilde het gevoel van de seventies behouden.
Grappig dat hij al die punksingletjes heeft gekocht, in die tijd. Bruce wordt bepaald niet gezien als een punker in de zin van hanenkammen en veiligheidsspelden, toen al niet, maar hij schreef voor Because the Night toch heus de tekst samen met Patti Smith.
Ik vind de muziek van Patti ook niet echt punk te noemen, in ieder geval niet zoals we dat kennen van de Engelsen.
De Amerikaanse muzikanten weten opstand heel goed in te bedden in de bestaande rockmuziek. Alleen op die manier weten ze iedereen (blijvend) te bereiken. De negatieve uitstraling van Engelse punk (als muziekstroming) leidde al snel tot een Waterloo en een tegengestelde muzikale reactie.
Bruce daarentegen weet al 40 jaar opstand heel goed in zijn muziek en teksten te verwoorden en daardoor juist veel mensen aan te spreken. Kwestie van een lange adem en de aanhouder wint
