David's 1ste solo album na het avontuur met Japan. Pulling Punches laat mij in 1ste instantie wat in het ongewisse. Zal de rest van het album ook klinken als dit industrie achtige klinische pop, zoals ik ook wat van Japan gewend ben.
The Ink in the Well en vooral Nostalgia nemen mij mee naar hogere sferen, waar geen scalpels gebruikt worden voor analytische muziek, maar voor het creeeren van prachtige kleuren. Versta me niet verkeerd, er word goed gemusiceerd op heel het album, ook op de wat voor mij afstandelijkere nummers, maar ik geef de voorkeur aan de sferische settings, vooral die trompet en bas bij The Ink in the Well, laat ik al mijn gedachtes los en geniet ik in optima forma.
Nostalgia vervoert me, maakt me los en bijkans emotioneel en voelt alsof ik deel maak van een verhaal i.p.v dat ik het lees.
Voor mij zijn deze twee en m.n Brilliant Trees het 3-luik van dit zeer goed in elkaar stekende album. Over het geheel vind ik dan dat Pulling Punches er dan een beetje solitair tussen staat. Sterk debuut, wat al het e.e.a liet doorschemeren waar hij nog mee zou gaan komen. David Sylvian is i.m.o heer en meester in het neerzetten van donkere/etherische/melancholieke sferen, waarbij hij uitermate goed gebruik maakt van zijn stem.
orbit schreef:Duidelijk de voorloper van Hollis en zijn twee postrock TalkTalk platen.
Helemaal mee eens, dat gevoel kreeg ik ook...toch maar weer eens naar die praat praat gaan luisteren.
orbit schreef: Al met al een boeiende plaat met hoogvliegers The Ink in the Well, Nostalgia, Red Guitar en het titelnummer. De rest is wat vlakker af en toe. Ook de enige reden dat dit geen hoger cijfer krijgt. Maar lekker om weer eens te horen. Ik ga de Beehive ook nog wel eens op de kop tikken.
Om een quote van MeatLoaf te gebruiken: You took the words right out of my mouth
Mooi album.