willemmusic schreef:
Een lp van The Grateful Dead kocht je niet voor de muziek; je kocht een gevoel.
Het gevoel deel uit te maken van de Westcoast-underground scene.
Met de Dead als één van die pulserende magistrale stralende zwarte gaten, waarlijk een Dark Star.
Er was, buiten misschien The Jefferson Airplane, geen groep waarbij dat gevoel zo sterk was; het was ook geen band, maar een group en je hoorde er bij, thuis, als je ze draaide op je kamertje.
Daar steek je wierook aan om de geur van joints te verbloemen, je trekt kamillethee in een chinese pot en alle lichten gaan uit, behalve het oranje peertje.
De hoes zorgt al voor opwinding: weer een buitenissig-oriëntaals ontwerp van een bekend underground strip- of postertekenaar.
Op de achterzijde geen glossy foto van de band, nee, de hele comune ligt daar:
tune in, turn on, drop out, wenken ze.
Dan haal je de plaat uit de binnenhoes en mik je de naald zo dicht mogelijk bij de buitenrand.
De muziek klinkt stoned, ze zijn natuurlijk allemaal hartstikke high.
High zoals jij dat nooit zult worden, want dat kan alleen in California.
Ze komen uit je boxjes, ze nemen je mee en laten je alle uithoeken zien van hun universum. Rock, Folk & Country, Electronic Music. Mandolines, clavecimbels, vervormde stemmen, bewerkte tapes. Allles kan, alles mag en alles klopt.
Het gaat niet om virtuositeit, geen plaats voor sterallures; iedereen met een goeie inval, die een beetje spelen kan, mag meedoen, ook jij, op je kamertje.
Dàt gevoel.
Dan tilt de pickuparm zichzelf uit de groef.
Morgen aan je vrienden laten horen. Ook aan die ene, die Doors-fan.
wat een onzin , het gaat over muziek en ik vind er nog altijd geen moer aan , en wat een verschil met the doors , mooi geschreven maar complete stonede onzin wat mij betreft !