een eerbetoon van Maria Muldaur aan de Amerikaanse blues mannen en vrouwen uit de jaren 1920/1930. waar zij op haar meeste albums meestal een breed genre aan stijlen ten gehore brengt, is dit een puur blues album met country, folk en gospel blues van zowel bekende als meer obscure grootheden uit die periode. een bezoek dat zij een paar jaar eerder vanwege een optreden op het W.C. Handy Blues Awards festival bracht aan Beale Street in Memphis leidde o.a. tot een bezoek aan het graf in Walls, Mississippi van de legendarische blues muzikante Memphis Minnie, hetgeen haar inspireerde om dit album te maken.
voor de volledigheid er staan samenwerkingen met haar volgende tijdgenoten op, die zij "keepers of the flame" noemt:
1. ( Mississippi John Hurt) met John Sebastian
2. (Leadbelly) met Amos Garrett en David Wilkie
3 en 14 (traditional) met Bonnie Raitt
4. (Ernest Lawler) met Roy Rogers
5. (Porter Grainger) met Dave Mathews
6. (copyright control) met Alvin Youngblood Hart
7. (Bessie Smith) met Angela Strehli
8. (Ernest Lawler) met Roy Rogers
9. (George Brooks) met Tracy Nelson
10. (copyright control) met Alvin Youngblood Hart
11. (Bessie Smith) met Dave Mathews
12. (traditional) met Taj Mahal
13. (copyright control) met Ernie Hawkins
een zeer geslaagde "labor of love" met geweldige zang van Maria Muldaur waarop fraai wordt gemusiceerd en de blues nummers veelal akoestisch "basic" worden uitgevoerd.
favorieten "It's a Blessing" een duet met Bonnie Raitt met haar befaamde slide gitaar spel, "Me and My Chauffeur Blues" (met Roy Rogers), "I'm Goin' Back Home" en "I Got to Move" beide met Alvin Youngblood Hart en "Far Away Blues" een duet met Tracy Nelson, maar feitelijk doen de overige nummers er niet voor onder.
dit door haarzelf geproduceerde album is 1 van de beste albums uit de nadagen van de carrière van de inmiddels 82-jarige Maria Muldaur.