Een kennis van mij raadde me enkele maanden geleden David Gray aan. “Echt iets voor jou!”, zei die kennis. Ik besloot om dat advies in acht te nemen, en ben dan maar begonnen met ‘Foundling’, de meest recente van David Gray. En, inderdaad, het is iets voor mij.
Volgens mij is dit plaatje trouwens iets voor veel mensen. In de eerste plaats omdat het materiaal op ‘Foundling’ kwalitatief van hoogstaand niveau is. Ten tweede, omdat het geen moeilijke muziek is. De traditionele instrumenten komen aan bod, af en toe wat strijkers, een saxofoon of blazers erbij om het geheel op te smukken, zonder veel boe of ba, geen onnodige experimentjes dus, of uitstapjes waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik mag graag al eens luisteren naar progrock, jazz of andere vrij ontoegankelijke muziek, maar dit gaat er af en toe ook in als zoete koek. Af en toe. Ten derde, David Gray heeft een fantastische stem, puur en onberispelijk, van tijd tot tijd ook wat korrelig, maar dat maakt het gevoel dat je tijdens de beluistering van ’s mans songs ervaart, des te echter en intenser.
De bonusnummers, daar zal ik het even kort over hebben vooraleer over de 11 reguliere nummers een boompje op te zetten. De bonusnummers halen het niveau niet van de reguliere nummers, maar dat is zeker geen schande. De twee laatste nummers (‘More To Me Now’ buiten beschouwing gelaten, want dat ken ik niet) klinken me iets te poppy en makkelijk, maar er staat toch nog wat schoons op, zoals de sfeervolle instrumental ‘Morning Theme’ en ‘Fixative’.
De plaat opent luchtig en poppy, met ‘Only The Wine’. Geen mis nummer, maar nu niet meteen speciaal. Gewoon een lekkere opener. Daarna komt voor mij het echte werk, met enkele prachtige nummers op een rij. Het eerste in de rij is het titelnummer (‘Foundling’). Prachtig nummer, zet aan tot meezingen, erg mooie tekst ook. David Gray zei over dit album, dat hij het gewoon moest maken, omdat het als een weeskindje (foundling) voor z’n deur lag. ’t Zal wel een metafoor wezen, zeker? Althans, die versie heb ik gehoord. Daarna komt ‘Forgetting’, zonder twijfel één van de beste nummers van dit jaar. Dat simpele pianospel, de met melancholie bestoven stem van Gray, en dan komen er nog wat strijkers bij, die alle haren op m’n armen doen verrijzen. Ik krijg er de rillingen van, zo mooi.
‘Gossamer Thread’ is ook alweer een mooi nummer, met een prachtige melodie. Gray zingt weer geweldig. ‘The Old Chair’ is ook een lichtpuntje. Prachtig nummer, het laat me achter met een soort van verweesd gevoel..
Daarna is het allemaal wat minder, met nog één absolute uitschieter: ‘Holding On’, en één kleinere uitschieter, die toch vermeld dient te worden: de meeslepende afsluiter ‘Davey Jones’ Locker’. De andere nummers zijn zeker genietbaar, maar eigenlijk niet meer dan dat.
David Gray, een man die al enkele platen op z’n CV heeft staan, ontdek ik. Ik ben er nog lang niet klaar mee.
4 sterren