Amsterdam Zuid-Oost is letterlijk en figuurlijk het buitenbeentje van onze hoofdstad. In de media kent het twee gezichten: aan de ene kant is het een opkomend stadsdeel waar steeds meer bedrijven zich willen vestigen, aan de andere kant is het een achterstandswijk waar de jeugd te snel naar het pistool grijpt. Wat de werkelijkheid ook moge zijn, de Bijlmer is steeds meer een muzikale kweekvijver waar veelbelovende vissen rondzwemmen. Bijlmer Style is een beweging die de creatieve jeugd helpt bij het vormen van haar artistieke vaardigheden. De moeite die erin wordt gestopt werd vorig jaar terugbetaald door de overwinning van M.O. & Brakko bij De Grote Prijs van Nederland (GPVNL). In de nieuwste editie van deze prijs heeft de Bijlmer in de personen van Dret en Krulle weer twee ambassadeurs erbij. In een nagenoeg volle Paradiso wisten ze overtuigend de titel te veroveren en de beker nog minstens een jaartje in Zuid-Oost te houden. De tracks die werden opgevoerd waren afkomstig uit New Skool MC’s: het eerste wapenfeit van het duo en daarnaast het visitekaartje van de heren.
De EP begint met een track die toepasselijk de titel ‘T Startschot draagt. Het duo kondigt met de nodige toeters en bellen haar opkomst in de scene aan, terwijl er een opsomming wordt gegeven van de plaatsen waar ze zullen optreden. Dit gaat gepaard met een flinke tentoonstelling van zelfvertrouwen van beide heren. New Skool MC’s is dan ook goed gevuld met de nodige borstklopperij en open dreigementen naar dwarswerkers en skinny jeans-dragers. Dat de rappers in zichzelf vertrouwen hebben kan ze natuurlijk niet kwalijk worden genomen, maar wanneer men naar hun cv kijkt lijkt het egocentrisme wel iets te vroeg gekomen. Daarnaast mist de plaat op deze manier de nodige tekstuele afwisseling. Het wordt echter wel tot een bepaalde hoogte goedgemaakt door de passie die duidelijk van de raps afspat en de flows waar weinig op valt af te dingen. Dat Dret en Krulle uit de Bijlmer komen wordt nergens onder stoelen of banken gestoken: bij elke gelegenheid wordt de Amsterdamse wijk luidkeels genoemd en ook de manier van rappen is tekenend voor de buurt: op New Skool MC’s is namelijk hoop en overlevingsdrang te horen. De heren zijn ervan overtuigd dat ze de moeilijkheden des levens zullen overwinnen en succesvol zullen zijn in hun vakgebied.
Wie Dret en Krulle ongetwijfeld kunnen helpen bij het halen van hun doelen, zijn de producers die allemaal een sterke indruk wekken. New Skool MC’s kent een hoog aantal beatmakers: zes producers(groepen) op acht nummers. Dit resulteert in een grote diversiteit van geluiden; van het sfeervolle getokkel op ’T Starschot van Soulsearchin’ en de minimalistische maar toch overtuigende keyboardakkoorden op Niet Mijn Stijl van Killing Skills tot de Grimey-productie van Craz-E en de donkere, maar verslavende beat van Hayzee op Reload. Natuurlijk mag het sterke gesample van Raven Bros op de single Verder niet op het lijstje ontbreken. Hoewel de beats heel verschillend klinken, lijkt de hoge kwaliteit ervan toch een eenheid van het geheel te smeden.
Dret en Krulle hebben tijdens De GPVNL zeer verdiend gewonnen. Dit is deels te danken aan hun optreedvaardigheden, maar ook aan het werk dat ze hebben verricht op New Skool MC’s. Op alle acht nummers van deze EP maken de rappers een gretige indruk en is de drang om zich te bewijzen hoorbaar. Helaas lijkt de inhoud van de teksten iets te vaak op elkaar, waardoor de raps eenzijdig worden. Daarnaast lijkt het geboast door het feit dat het duo net in de scene komt kijken hier en daar misplaatst. De producers die aan dit project hebben meegewerkt hebben daartegenover uitmuntend werk geleverd, en dat ze dit voor een gratis EP hebben gedaan maakt het alleen maar indrukwekkender. Met New Skool MC’s geven Dret en Krulle een goede introductie van wie ze zijn, maar nu moeten ze ook eens andere onderwerpen aansnijden en een nieuwe kant van zichzelf belichten. Na dit leuke visitekaartje is het nu tijd voor het echte werk.
Bron:
Hiphopleeft