Speeshawl om een onderbouwde mening te kunnen geven heb ik deze lp (incl. enkele spetters) nog eens in zijn geheel gedraaid - al jaren niet meer gedaan.
Toen ik net was aangetreden als lid heb ik dit album ooit getypeerd als
het perfecte huwelijk tussen wave en rock - dit album was nl minder 'experimenteel' dan de meeste van zijn voorgangers. En zoals dat wel vaker gebeurt - wanneer singles veel airplay krijgen - gaan bepaalde nummers je echt de keel uithangen.
Promised You ... is er zo een;
Glittering Prize heb ik nooit kunnen waarderen (meer daarover later) en
Someone Somewhere ... is voor mij altijd overeind blijven staan. Ik ben zeer gecharmeerd van
Colours Fly ... en
Hunter ... - in die songs komt de destijds uitmuntende ritmesectie van MInds prima tot hun recht.
Waarom dan niet
Glittering Prize? Tja, composities schrijven was niet echt de 'forte' van de Minds - denk maar aan de lang uitgesponnen tracks op live-concerten: veel nummers leken op dezelfde manier te beginnen. A propos Glittering Prize, een ietwat 'technische' uitleg: er zijn hele stukken in GP die tegen het vals aanzitten - dat kan ik bijna niet horen; dat komt omdat een keyboard (orgel, hammondorgel) lang na-ijlt terwijl de andere instrumenten alweer iets anders aan het spelen zijn.
Zoiets is ook goed te horen als Jimmy Smith (jazz) op zijn albums solo's speelt die je van andere instrumenten kent: de puntigheid en de hooks verdwijnen; de song flowt meer, maar juist de puntigheid (denk ook aan het gitaarspelen van de Furious Flames bij James Brown) geeft de muziek kracht en afwisseling. Andere vergelijking: probeer Blue Monday maar eens "strummend" te spelen, hou je weinig over
Diezelfde 'mismatch' denk ik ook hier en daar te horen in
Promised You... - maar daar had ik toch al steeds minder mee.
Als je beelden van de huidige Minds ziet, valt naast het feit dat de oorspronkelijke leden 'meer vlees' op de botten hebben gekregen en dat de eye-catchers nu worden gevormd door de vrouwelijke leden: keyboard/keytar bespelen, (hard hitting) drums en een (ocasional lead) vocaliste; Kerr niet meer zo soepel in zijn moves heeft duidelijk wat van zijn vocale kracht verloren.
Alles overziend zou ik nu - ik heb ooit m'n waardering van destijds weggehaald - het album nu op 3,5 - 3,75* zetten, omdat de goede nummers (die ik noemde) echt goed zijn. Het album mag blijven
