Door die anekdote van hierboven heb ik ook nog eens zin gekregen om een van mijn weinige 5* platen tot in detail bespreken. Ik ga het wel enkel over de 9 originele nummers (die zonder * dus) hebben:
De instrumentale opener
Ulakanakulot geeft al aan dat er iets immens staat te gebeuren, een verbluffende opener van een verbluffende plaat!! Het nummer zet in met synthesizerklanken die mij doen denken aan gregoriaanse priesters die in gewaad, met de kap over het hoofd en al, op de binnenplaats van een of ander klooster in het gelid staan. Er is ook een soort van triangel(?) te horen. Dan komen die typische tribal drums waar ik zo dol op ben (cf. ook Pornography van The Cure en Juju van Siouxie & The Banshees). Het gitaarspel tenslotte versterkt die middeleeuwse kloosterorde-sfeer nog. Ulakanakulot is natuurlijk ook een intrigerend woord waarvan ik me altijd afvroeg wat de betekenis ervan was. In een internet-interview met Gavin Friday (op de Prunes-site zélf) lees ik dat ‘t verzonnen blijkt te zijn door hen zelf en dat ze er een hypothetisch eiland mee bedoelen waar de mooie mensen vandaan komen, hun Atlantis zeg maar. Maar ik blijf hardnekkig volhouden dat het bruine benedictijnenpaters zijn. Of franciscanen – ik wil ervan af zijn
Het nummer vloeit naadloos over in
Decline and Fall. Zelfde ingrediënten, maar er komt nog ondermeer een tamboerijn (zo'n handtrom met belletjes) en een soort van fluit bij. En dan begint eindelijk de zang… Eerst lijkt tweede vocalist Guggi een ingetogen trieste litanie af te gaan steken, maar algauw komt ook waanzinniger klinkende stem van leadzanger Gavin Friday op de proppen:
“Take a dream and fly away”- she will call. "They will wait for you, not I" - see me crawl. She will fly - she will fly far away. Oooooowww. Decline and fall. Never return. Die… Die…
Sweethome Under White Clouds is weer zo een intrigerende songtitel, vind ik. Na eerste beluisteringen kan dit nummer nogal monotoon klinken, maar eens je het goed kent wordt de verbeelding weer enorm geprikkeld! De song wordt vooral gedragen door de vocalen, maar ook die bas die constant dezelfde noot driemaal herhaalt, de gitaar en die saxofoon die er doorheen toetert, zijn intrigerend:
Home is where the heart is [repeat ad infinitum…]
Bau-Dachöng is wederom een klein meesterwerkje!! De song start met tribal trommelgeroffel en er komt op een bepaald moment zelfs een didgeridoo aan te pas! De delirische synthklanken en de getormenteerde stem van Friday spelen prachtig op elkaar in. Hierin zingt hij dus ook het bewuste
“If I die, I die”. Ik denk hierbij altijd aan iemand die in een dwangbuis in een met witte kussens beklede isoleercel van een psychiatrisch centrum de volledige waanzinnigheid in zich op voelt komen. En wat betekent die titel nou weer, vragen we ons af? In dat interview waar ik het zo-even over had heeft Gavin Friday het wederom over zijn beautiful people. “Het is een verbasterig”, zo legt hij uit, “van het woord
bo-prune en dat is de taal die de mooie mensen van het eiland spreken”. Ik denk gewoon dat hij die dag van het interview gewoon zin had om over mooie mensen te praten en dat hij simpleweg met de interviewer en bij uitbreiding met onze voeten aan het rammelen is
De b-kant van de plaat zet in met het destijds in platgespeelde
Baby Turns Blue, wat we nog het best kunnen omschrijven als gothic-disco-punk-funk. Wat mij betreft ook wel het beste nummer van de plaat. Waanzinniger kan het bijna niet meer! Het nummer barst meteen in al zijn hevigheid los. Die vette gitaar, die krullerige bas en die dreigende synths doen mij gewoon watertanden. Meer moet ik niet zeggen, want de woorden van afwisselend Friday en Guggi spreken voor zich:
You broke my heart, it came in two. Ooh, what to do, when baby turns blue? - It was an accident, I didn’t mean it! Gimme me money, gimme sex, gimme food and cigarettes! Nothing seems to make much sense. You don’t seem to make much sense. Take your own life and stab it with a knife. They put you in a box and send you up to heaven.
Ballad of the Man combineert piano met elektrische bas- en leadgitaar en… jawel… xylofoon! Derde vocalist Dave-id zingt hier een schijnbaar banaal klinkend liedje over hoe gelukkig hij wel is dat hij geen bankovervaller geworden is. Je moet het horen om het te geloven:
He said :”Do you wanna join my gang?”. I said: “You muuuuaaast (vettig Iers accent)
be joking”. Het valt een beetje uit de toon met de rest van de nummers - ook al omdat de prominente stem van Friday zeer gemist wordt - maar het is niettemin een mooi nummer en waarschijnlijk ook het meest toegankelijke van de plaat.
Walls of Jericho is dan weer een typisch Prunes nummer waarop Guggi en Friday als vanouds lekker losgaan en zich als twee kameleons telkens opnieuw in hun nieuwe rol aanpassen. De instrumentatie van dit nummer is die van een typisch post-punk nummer, maar dat met een sterk gekruid ironisch sausje.
Caucasian Walk barst - net als dat andere topnummer
Baby Turns Blue - onmiddellijk in alle hevigheid los. Strak drumwerk en ultravette gitaar én bas!! Wat heb ik daar op gedanst destijds

Het nummer wordt door Friday en Guggi in ‘duet’ gezongen ; als je ’t zo nog kan noemen tenminste. Het klikt helemaal niet als – ik zeg maar wat - Bill Medley & Jennifer Warnes

Neen, dit is een duet van twee kinderen die ruziemaken in een “Welles - nietes – welles – nietes”- discussie. Vooral het refrein:
“Like a crazy singer in a band that lost the words..” klinkt als een wiegeliedje dat compleet losgeslagen is!
En dan het slotnummer…
Theme for Thought. Zoals Pornography aflsluit met het tot waanhoop gedreven topnummer, sluit ook deze plaat af met een geniaal nummer waar de waanhoop in doorklinkt! Onheilspellende gitaren luiden hier het nummer in. Deze worden versterkt met een dreigend synthmotief, je zou er zowaar de stuipen van op het lijf krijgen! Dan komt de basgitaar mooi invallen en Gavin begint uitdagend te zingen:
“Should I talk the way you want me to talk? Say the things the way you want to hear them?…”. Vervolgens hoor je een ietwat geruststelllend saxofoonmelodietje en nét als je denkt dat je dan toch rustig kan ademhalen en achterover leunen, breekt de complete chaos los: potten en pannen en bestek worden van een gietijzeren trap naar beneden gegooid, stalen kabels van hangbruggen knakken door, iemand blaast op een rietje,... Gavin en Guggi worden gek! :
“Nothing is ever the way I say it is! Nothing is ever the way I want it! So, don’t talk to me! Don’t look at me, but stay with me!. Dan begint Dave-id op een Bauhaus-achtig begrafenistoontje (als in ‘Bela Lugosi is Dead) vanalles te declameren dat geen steek lijkt te houden. En dan wordt iederéén gek:
“Dai da dai dai dai, dai dai…”
Alsof al deze genialiteit nog niet genoeg is, vinden we op de heruitgaves van 1993 en 2004 nummers die zeker niet moeten onderdoen voor die op de originele plaat met op kop het uiterst tribal klinkende en destijds ook vaak door DJ’s gedraaide single
Pagan Lovesong! Hier hebben ze heel goed naar ‘Juju’ van Siouxsie & the Banshees geluisterd, me dunkt! Maar ook de zeer industrieel en abstract klinkende nummers
Chance of a Lifetime en
Yeo (van de ‘The Faculties of a Broken Heart’- EP) zijn de moeite waard. Ze hebben allebei een stoere metaalklinkende beat en bij
Yeo hoor je aan het eind ook nog eens een mooi pianomelodietje en iets wat klinkt alsof je je in een druipgrot bevind, heel industrial getint, dus..
Kort samengevat: 5* voor deze klassieker! Mocht ik een top-10 hebben met slechts 1 album per artiest, dan zou deze plaat erin terug te vinden zijn
