Tsjah, waarom geef ik deze plaat eigenlijk een 4.5*? Dat is de vraag die ik mezelf meteen stelde bij het opengooien van deze link
Het antwoord zit opgeborgen in twee zaken: nostalgie en authenticiteit.
Om met de nostalgie te beginnen, ik heb deze plaat al sinds uitkomen in 89 en heb hem 3 jaar grauw- en grijsgedraaid! Tot klagen van mijn toenmalige vriendinnetjes aan toe ("he, zet die depressieve kutherrie eens af!")

. Ik vond deze industriele draai aan metal helemaal geweldig, zeker met de wanhopige stem van Reznor erbij! Heb nog tal van bandjes gecheckt met hetzelfde concept (want NIN kende nogal wat navolging), zoals Stabbing Westward, Nerve of het Filter uit eigen keuken. Maar bij de intensiteit van deze plaat is het allemaal niet in de buurt gekomen

Dit in combinatie met een spetterend live-optreden van NIN in paradiso heeft de band zeker op mijn herinneringsmap gezet!
Het tweede aspect authenticiteit geldt nog veel meer voor deze plaat, in vergelijking met zijn latere werk. Op deze plaat zijn de nummers erg oprecht, zo klinkt het tenminste. De gekweldheid en woede van iemand die echt iets te vaak genaaid is door het leven. Of dat zo is laat ik in het midden, maar het straalt in ieder geval van de nummers af! En dat is het enige dat telt natuurlijk. Misschien had ik emotie ook nog kunnen noemen als sleutelfactor, maar dat is te algemeen in combinatie met muziek

Maar de ongelovelijke energie en weerbarstigheid van Head Like a Hole moet een ieder die iets met agressieve rock heeft aanspreken. Terrible Lie is ook een plaatje, een woedende song over bedrog met betoverende synths en overgangen van rustig naar hevig fel. Het nummer erna is erg electropop geïnspireerd, en erg 80s, maar lekker gesampled. Sanctified is een erg goed nummer, met ook de typische overgangen van broeierig en kalm naar uitspatting.. iets waar Nirvana later nog veel succes mee zou krijgen. Trent beheerst deze formule echter tot in de perfectie! Het tweede absolute hoogtepunt na Head Like A Hole komt voor mij met Something I Can Never Have, damn wat een prachtig nummer!!! Over opbouw en broeierigheid gesproken.. dit is vrijwel niet te toppen

Prachtige piano in combinatie met een vervaarlijke synth zorgen voor kippevel bij mij.
Eigenlijk hebben we dan de beste helft van de plaat wel gehad. Maar de volgende 5 nummers zijn ook in het geheel niet slecht, Kinda I Want To is ook een erg ebm-80s geïnspireerd nummer, Sin is een prima floorkiller, agressief en verontwaardigt terwijl er jagend ritme in zit. That's What I Get vind ik het beste nummer van de tweede helft, maar hier werkt de opbouw lang niet zo bedwelmend als de nummers van de eerste helft.. het thema van dit nummer zit hem ook weer in bedrog, leugens en jaloezie (zelfmedelijden zelfs

).. maar prima passend bij de muziek. Het volgende nummer vind ik veruit het zwakste, niets over te melden. Het laatste nummer is wel weer erg fijn, weer die lekkere 80s ebm en swingend
Al met al moet ik zeggen dat, hoewel ik de plaat niet zo vaak meer draai, dit één van de pioniersplaten is van de afgelopen 20 jaar muziek. NIN heeft veel muziek van nu helpen vormgeven, gewoon door bestaande elementen uit de underground (de ebm, industrial, metal) te combineren met pop en de (tiener) thematiek van pop. En heeft dat op deze plaat gedaan met behoud van zijn ruwe en onverbiddelijke kanten, iets wat je van de laatste uitwerpselen van NIN niet meer kunt zeggen helaas..
Voor de eerste 5 nummers geef ik ongezien een 5*, de laatste 5 nummers zijn eerder een 4*. Heb ik toch mijn 4.5* nog gerechtvaardigt
