Ach ja, the Decemberists flikken het em weer. Ik ben erg laat dit jaar met het beluisteren van de nieuwe, als zijnde een verstokt fan. Alsnog, een review bij deze nietzoverassende maar toch verassend goede plaat.
Decemberists blijven het vertrouwde geluid houden met hun frontman, en toch is dit album weer zo anders dan hun voorgangers. Een rockopera maar dan echt cool. Hoogtepuntjes zijn er genoeg, met als toppunt 'The Wanting Comes in Waves'. Het samenspel met de Led Zepp achtige gitaren, de zangeres en Colin Meloys stemgeluid balanceert op het randje van té en prachtig.
Ik vind de wisselende stemmen hier dan ook niet onverwacht. Decemberists zijn natuurlijk al jaren een folkachtige band, en de sprong naar progrock met hun
The Crane Wife was al erg gewaagd, laat staan de sprong naar rockopera. Je moet er van houden.
De albums
Her Majesty en
Picaresque zijn nog steeds de albums hoe ik the Decemberists ken en hoe ik ze altijd zal herinneren. Wat ze kenmerkt is de briljante opbouw en de geniale afsluiters. Deze worden alleen maar versterkt op hun prog album en op deze rockopera. Het orkestrale, magistrale, grootse en machtige geluid van de rockoperanummers wat snel te overweldigend zou zijn, worden op de juiste momenten afgewisseld met meer vertrouwd Decemberists geluid, en de afsluiter is in zijn relatieve ingetogenheid opeens een verademing. Een betere afsluiter had niet gekozen kunnen worden.
Misschien ben ik met mijn stiekeme voorliefde voor oude rockplaten een beetje bevooroordeeld, om nog maar te zwijgen van het feit dat de Decemberists erg hun best moeten doen om iets fout te kunnen doen bij mij. Laat ze maar gewoon doorgaan met hun ding doen. Ik hoop stiekem op een R&B of een soul versie van Decemberists. Wellicht dat ik dan ook nog wat ga zien in dat genre.