Zion I, het duo bestaande uit producer Amp Live en rapper Zion, brengt al zo’n tien jaar albums aan de man. Daar tussen zat het album True & Livin', dat door de liefhebber van undergroundhiphop met open armen werd ontvangen. Het bekendste kenmerk van de heren is het maken van relaxte muziek die vol met zomerse invloeden zit. Met het nieuwe schijfje, The Take Over, hadden ze op voorhand beloofd een andere weg in te slaan, door meer met electronic en house invloeden te gaan werken.
Al snel blijkt dat dit een niet al te succesvolle formule is: de elektronische invloeden vermengd met de vaak te aanwezige drum klinken goedkoop. Neem een nummer als Geek To the Beat. Hier wordt gebruik gemaakt van stemvervormers, een hard afgestelde drum en daaroverheen is ook nog eens een techno beat te horen. Kortom: veel verschillende geluiden die niet lekker op elkaar aansluiten; het is allemaal teveel van het goede.
En Amp Live gaat vrolijk verder met te drukke producties, ook het nummer DJ DJ wijkt niet van het concept af. Opnieuw klinken er stemvervormers en wederom zijn deze vermengd met een snelle elektronische productie. Op zich is daar niks mis mee, ware het niet dat er nagenoeg geen variatie in zit en de paar klanken die het bevat tot vervelends aan toe herhaald worden. Rapper Zion heeft besloten mee te gaan in het lage niveau van de producties en laat dus een slechte indruk achter. Hij rapt in een laag tempo en komt ongeïnspireerd over, tekstueel gezien kan hij het niveau van de vorige albums dan ook niet meer halen: “Boom Bap music blood is running to my veins, never been afraid, ain’t scared to make a change.”
Had Zion I de goede formule van weleer maar onaangepast gelaten, dan waren ze naar alle waarschijnlijkheid met een goed album op de markt gekomen. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Zo staat er met Caged Bird Pt. 1 een absolute parel van een track op The Take Over. Voor dit nummer is de hulp van Brother Ali ingeschakeld, met zijn bedachtzame, emotievolle en duidelijke flow zorgt hij voor een originele gastbijdrage. Daarnaast is de productie ook gewoon heerlijk; met scratches, viool- en stemsamples laat Amp Live zien weldegelijk een uitstekende producer te zijn.
Helaas is deze opwelling van korte duur en blijft de cd rommelig; de juiste combinatie tussen de klank van de drums en de harde maar eenvoudige tonen wordt zelden gevonden. Toch blijft Amp het proberen, onder andere met het instrumentale intermezzo Gumbo. Hier begint hij met blazers, waardoor de muziek wat meer de jazzy kant opgaat, maar even verderop in het nummer kiest hij er dan toch weer voor om met vreemde, niet te plaatsen, bliepjes aan te komen.
The Take Over is een project waar de hoogtepunten op een één hand te tellen zijn. Amp Live maakt het een onevenwichtig geheel met zijn te drukke elektronische geluid vermengd met hard afgestelde drums. Zion is niet de rapper die hij geweest is, klinkt op veel nummers wat ongeïnspireerd en heeft tekstueel weinig in de melk te brokkelen. Alleen enkele gastbijdrages weten het niveau wat omhoog te tillen en zorgen ervoor The Take Over niet genadeloos de grond ingeboord hoeft te worden.
Mijn review is nu ook op
www.hiphopleeft.nl te lezen.