Metgezel
Het vervolg op zijn grote doorbraak, de plaat die zijn status als persona non grata definitief bevestigde, en naar mijn mening zijn sterkste. The Marshall Mathers LP is in feite de middelste van een trilogie die grofweg opgedeeld kan worden in drie onderwerpen. Waar zijn eerste zich focust op de absurde wereld volgens zijn alter-ego Slim Shady, en The Eminem Show wat meer in gaat op zijn status als artiest kijkt deze vanuit het raam van zijn eigen persoonlijkheid.
Het geluid dat we horen is een mengelmoes tussen een herkenbare Dr. Dre sound, en Eminem's opkomst als producer. De beats zijn erg fijn en leveren zeker wat klassiekers; maar zijn niet erg progressief. Het lijkt toch veel op wat we al kende van Dr. Dre, maar ook van bijvoorbeeld Dame Grease zijn componenten letterlijk overgenomen. Is dat erg? Nee. Dit album eigenlijk op andere dingen dan zijn sterkte productie: hysterisch geschreeuw, bizarre teksten, en een ongenaakbare flow.
1. Kill You (3,5/5)
Zeer aardige opener, de toon wordt gezet. Ik vind dit persoonlijk een erg matige beat, zeker ten opzichte van zijn geweldige vaardigheden op dit nummer. Het klinkt toch wat lui geproduceerd. Bijna geen variatie in de beat, en het terugkerende toonladdertje als sample ben ik eigenlijk vrij snel zat. Zonde, want de raps zijn ijzersterk.
2. Stan (5/5)
Hoogtepunt van het album, ijzersterk nummer. Werkelijk compleet vernieuwend; een rapper die uit zijn ivoren toren komt (begrijp me niet verkeerd, daarin zie ik mijn rappers over het algemeen het liefst) en in de huid van een fan kruipt. Naast alle lof voor dit nummer op zichzelf ben ik maar wat blij dat Eminem zijn neutrale stemgeluid toch maar af en toe inzet; op nummers als deze. Zijn rustige delivery past perfect op Stan, niet op de rest van het album, gelukkig heeft hij dat zelf ook helemaal door.
''This will be my last package....
3. Who Knew (4/5)
Heerlijke beat zeg. Geweldig die samenwerking tussen zijn wat ze noemen een chopped-up flow, en de beat die op de zelfde maat meegaat. In tegenstelling tot vele rappers hoor je dat Eminem de beat lijdt, in plaats van de beat Eminem. Hoewel ik zelf meer ben van een rapper die zijn zinnen helemaal vol rapt, zorgt dit nummer voor een mooie variatie op dit album.
4. The Way I Am (4/5)
Goed, Eminem kruipt in de huid van de relatie van een hardcore-fan tot hem, nu zijn de rollen omgedraaid. In alle eerlijkheid laat hij weten wat voor een frustrerend leven het kan zijn als rapper met zijn status. De beat heeft hij zelf geproduceerd, en klinkt eigenlijk als materiaal wat regelrecht van 'Its dark and in hell its hot' afkomt. Dit nummer is gedaald bij mij in waarde.
5. The Real Slim Shady (5/5)
Eminem op de top van zijn kunnen. Eigenlijk laat Without Me precies hetzelfde horen als dit nummer. Eminem in zijn relatie tot de muziekwereld. En laat ik eerlijk zijn, dit nummer is gewoon één grandioze middelvinger naar alles en iedereen die hem bekritiseerde tussen zijn doorbrak en dit album in. Zijn tweede verse is echt hilariteit ten top, hoewel; makkelijke slachtoffers zou je kunnen zeggen. Echter vliegt de hele vroege zero's popwereld er onderdoor op geweldig grappige manier.
''Will Smith don't gotta cuss in his raps to sell records
Well, I do, so fuck him and fuck you too
You think I give a damn about a Grammy?
Half of you critics can't even stomach me, let alone stand me
"But Slim, what if you win, wouldn't it be weird?"
Why, so you guys could just lie to get me here?
So you can sit me here next to Britney Spears?
Shit, Christina Aguilera better switch me chairs
So I can sit next to Carson Daly and Fred Durst
And hear 'em argue over who she gave head to first
Little bitch put me on blast on MTV
"Yeah, he's cute, but I think he's married to Kim, hee-hee"
6. Remember Me? (3/5)
Leuke beat, echter is zijn eigen bijdrage wat betreft dit nummer natuurlijk te kort om dit album een hele hoge rating te kunnen geven, op je eigen nummer slechts 1 van de 3 verses rappen en dan ook nog als laatste, dat kan er bij mij niet in. Gemiste kans.
7. I'm Back (4/5)
Fantastisch geproduceerd door Dre, catchy refrein, én zoals we gewend zijn natuurlijk geweldig bizarre teksten. Hij laat het zelf al weten, Its a sick world. Gezien de titel en de toegankelijke beat had die best de eerste single mogen zijn.
8. Marshall Mathers (5/5)
Dit nummer is nu wat The Way I Am ooit voor mij was, namelijk het nummer dat persoonlijk het meest herkenbaar is. Niet dat zijn leven nou zo veel op het mijne lijkt, of liever gezegd, andersom. Maar het behandeld beide thema's op zo'n manier verwoord dat het een zeer begrijpelijke kwestie wordt. Het nummer bevat een simpele maar doeltreffende beat, en heel veel raptekst. Zo zie ik ze graag.
9. Drug Ballad (4/5)
Dit nummer was voor mij altijd een soort vrolijk pitstopje dat je wat lucht geeft naar het heftige einde toe. Echter besef ik inmiddels dat dit nummer allesbehalve vrolijk bedoeld is. Het contrast tussen de hevige teksten en de ietwat opgewekte instrumentalen is bijna Bruce achtig, om een rockequivalent van dit nummer te noemen. Als gewoonlijk druipt de absurde kant van Eminem er aan alle kanten vanaf, en dat maakt toch dat je dat vraagtekentje bij zijn mentale toestand. Iets wat zeker geen nadeel is in de muziek.
10. Amityville (2,5/5)
Ik kan hier niet heel veel over kwijt. Ik vind dit het minste nummer van het album. Zijn geechode stem klinkt erg matig en geforceerd op dit nummer. Als je niet beter zou weten zou ik dit zo als een MMLP2 nummer kunnen bestempelen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten van Eminem vind ik de beat best aardig maar kunnen zijn vocalen en raps geen potten breken bij mij op dit nummer.
11. Bitch Please II (4/5)
Makkelijkst te verteren nummer op dit album. Het 5-tal van de Up In Smoke tour komen van stal en rapper over de relaxte Dre beat. Om eerlijk te zijn vind ik dit nummer sterker dan het 'origineel', als je dit al een cover kunt noemen want het is in feite een ander nummer op dezelfde drums.
12.Kim (5/5)
Het nummer dat Eminem de meest controversiële rapper van Amerika maakte. Ongelooflijk dat dit nummer geschreven en uitgebracht is in een periode dat de twee nog gewoon bij elkaar waren. De vijf sterren verdiend dit nummer dubbel en dwars. Het doorbreekt alle grenzen die op voormalige billboard albums zijn doorbroken, natuurlijk is het niet zo simpel: de formule is natuurlijk meer dan een compleet gestoorde tekst schrijven. Het is muzikaal ook prima te verteren naar mijn mening. Uiteraard geen nummer dat je even opzet in de auto richting een dagje Walibi met je vrouw en kinderen maar in de sfeer van het album past het perfect. De manier waarop hij het brengt doet je opnieuw twijfelen naar de ware intenties van de artiest. Speelt hij nou werkelijk met deze gedachten?
De outro is prachtig en de samenloop met het nummer Bonny & Clyde waar dit in feite een proloog op is, is werkelijk geweldig gemaakt. Woede en bizarre emoties op een historische manier gebracht.
13. Under The Influnce (4/5)
D12, altijd fijn in combinatie met Eminem, zeker Proof komt erg goed op dit nummer. De invloed van o.a XTC lijken niet alleen in de tekst maar ook in de manier van brengen duidelijk terug te horen. We weten van Eminem al dat hij en zelfs Dre XTC gebruikten tijdens de opnamen van zijn eerste album. Dit nummer doet opnieuw vermoeden dat er meer dan een boterham met kaas werd genuttigd tijden de studiosessies van dit album. Gelukkig maar, gezien het resultaat.
14. Criminal (4,5/5)
Tekstueel één van zijn allersterkste nummers in het hele oeuvre van Eminem. Niet mijn favoriete beat, maar toch doeltreffend als bijdrage aan de aparte sound van dit nummer. Ook het refrein is erg, erg sterk. Eminem was erg groeiende op dit album als producer zijnde en volgens Bass Brothers was dit het eerste nummer dat hij vrijwel in zijn eentje heeft geproduceerd. Zeer waardig afsluiter een klassieker in het rap-genre.
------------------------------
Al met al is dit album één van de beste in het hele genre wat betreft de zero's. Één absolute klassieker, bestseller, en fan-favoriet. Zeker mijn persoonlijke favoriet als het gaat om Eminems werk. Nipte voorsprong t.o.v The Eminem Show.
Totaalscore: 57,5/70 x 100 = 82,1%