Sir Spamalot schreef:
Guardian of Isis, tiens, die productie, daarmee bedoel je dan de originele versie?
Jawel.

De productie op zich is bij deze niet zo erg, vooral niet als ik dan vergelijk met andere uit deze periode - ik luisterde toevallig vandaag nog 's opnieuw naar Killing Is My Business en dan klinkt deze onmiddellijk hemels.

Als ik een voorbeeld neem uit mijn eigen top 10: Ride the Lightning heeft ook niet de beste productie, maar dat is voor mij helemaal geen struikelblok. Ik moet deze gewoon niet direct beginnen beluisteren na een (recent) album met een vollere productie, want dan komt het minder over. Vaak merk ik dat ik het goed eens ben met hetgeen dat jij neerschrijft, dus ik blijf proberen!
Akron777 schreef:
Ik zie dat jij veel platen van Metallica in je top 10 hebt gezet. Nou, ik walg toch echt van James zijn stem.
Brandstapel!

Ik snap niet echt wat je hiermee wil bereiken, mag ik hier volgens jou geen kritiek geven misschien? Als je daarover iets wil zeggen, doe dat dan bij de artiest of het album in kwestie, niet om mij hier terug te krijgen omdat ik iets zeg wat jou niet aanstaat.
Akron777 schreef:
Ik apprecieer telkens de mening van de maker van de muziek, en ben niet de persoon die met een rode pen lekker ligt te strepen met een checklist naast hem.
Doe ik ook niet, mijn stemmen blijven uiteindelijk gevoelsmatig uitgedeeld, maar als ik dan begin nadenken over waarom ik tot die score gekomen ben, probeer ik te concretiseren en zijn het vaak specifieke elementen die ik hier op MuMe dan neerschrijf. Denk ervan wat je wil, maar 5 sterren blijft
voor mij: een plaat die het gewoon heeft van begin tot einde, zonder ergens steekjes te laten vallen.
Dat maakt een 4,5 of een 4 er daarom niet minder om, dat zijn nog steeds albums waar ik serieus van geniet. Pas vanaf de 3,5 is er iets wat mij (een beetje) stoort aan hetgeen ik beluister, hoewel dat daarom ook niet wil zeggen dat het geen sterk materiaal kan zijn. Zoals dus op Don't Break the Oath het geval is.

Hier hoor ik ook serieus sterke riffs en solo's voorbij komen en vanuit een technisch standpunt zijn KD's falsettos feitelijk ook indrukwekkend, ik word er gewoon helemaal niet warm van. Opnieuw mijn gevoel, geen ontleding ad extremis. Even terzijde: zo begrijp ik het bijvoorbeeld ook (zoals ik ook gelezen heb) wanneer iemand zegt dat de stem van Dave Mustaine ervoor zorgt dat hij niet ten volle kan genieten van de muziek van Megadeth, want dat is net wat ik hier heb met Mercyful Fate.
(Mods, gelieve dit ook a.u.b. te laten staan, want hoewel het betrekking heeft tot stemgedrag, zou het naar mijn eerlijke mening toch jammer zijn om dit in een ander topic te dumpen. Het gaat hier uiteindelijk toch nog steeds om Don't Break the Oath.

)
Akron777 schreef:
-Een slechte productie kan ook juist sfeer geven aan een album, iets wat voor mij belangrijker is dan een haarscherp geluid.
Zoals ik al zei tegen Sir Spamalot, is productie voor mij op zich geen struikelblok zolang het de muziek maar niet in de weg staat, wat hier naar ik mij herinner niet het geval is, ik haalde het enkel aan als voorbeeld.
Akron777 schreef:
-Bij gitaarspel kun je daverende solo's hebben of kleine riffjes, of andere simpele melodieen. Je kunt het het beste binnen de muziek beoordelen.
-King Diamond zet hier juist een extra sterke sfeer neer met zijn stem.
Aan gitaarspel verbind ik zelf ook weer de notie gevoel: wat het ook moge zijn, het moet erin slagen mij te raken, mee te slepen, te verrassen... Het strakke, technische van Don't Break the Oath doet dat hier grotendeels wel, maar dat kan ook anders liggen. Een artiest kan mij evenveel doen met niet meer dan één of enkele akoestische gitaren. Daar ga ik wel akkoord met je, je moet het binnen de context van het nummer/album beoordelen.

Het laatste komt neer op je eigen mening, dus daar ga ik niet op in.