menu

Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)

Alternatieve titel: Memory of a Man and His Music

mijn stem
3,83 (156)
156 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: B-Boy

  1. Poetry (4:19)
  2. South Bronx (4:31)
  3. 9mm Goes Bang (4:10)
  4. Word from Our Sponsor (4:25)
  5. Elementary (4:26)
  6. Dope Beat (4:13)
  7. Remix for P Is Free (4:15)
  8. The Bridge Is Over (4:21)
  9. Super-Hoe (4:16)
  10. Criminal Minded (4:26)
  11. The Scott La Rock Mega Mix * (6:40)
  12. Poetry #3 * (5:09)
  13. Criminal Minded [Doc Mix] * (6:54)
  14. 9mm [Hot Club Version] * (4:21)
  15. The P Is Free [Hot Club Version] * (4:19)
toon 5 bonustracks
totale tijdsduur: 43:22 (1:10:45)
zoeken in:
avatar van orbit
4,5
Mezelf schreef:
De muziek van tegenwoordig is (vaak) veel beter in kwaliteit vergeleken met die van vroeger. Als je bijvoorbeeld een Big Daddy Kane album luistert zoals Long Live The Kane en dat vergelijkt met pakweg een Hiphop Is Dead van Nas, dan hóór je gewoon dat de kwaliteit van de muziek, de sound, gewoon 100 maal beter is. Kraakheldere producties, tracks die helemaal geperfectioneerd zijn etc.


Dat noem jij een voordeel?

avatar van Gyzzz
3,0
Lijkt mij ook, zeker in dit genre, niet bepaald een voordeel. Kraakheldere producties binnen een vrij rauw gebied in de muziek levert zelden iets moois op. Het werkt bovendien gemakszucht in de hand.

avatar van Kill_illuminati
4,5
Sjaakspeare het duidelijk dat je niets met jaren 90 rap het en vind dat het minder is.Maar je kunt niet ontkennen dat albums als "illmatic" en "the infamous" echt pure klassiekers zijn.Dit album heeft misschien een "oudere" sound maar mag zich wel voegen naast die albums.

avatar van Sjaakspeare
Kill_illuminati schreef:
Sjaakspeare het duidelijk dat je niets met jaren 90 rap het en vind dat het minder is.Maar je kunt niet ontkennen dat albums als "illmatic" en "the infamous" echt pure klassiekers zijn.Dit album heeft misschien een "oudere" sound maar mag zich wel voegen naast die albums.

Duidelijk? Man, ik heb het over vóór de jaren negentig en misschien '90 en '91 in een aantal gevallen. Ik luister otzettend veel hiphop uit de jaren negentig. Lees m'n laatste bericht nog eens goed door.

avatar van ewalk
4,5
Sjaakspeare schreef:
Gast, dit is zonder twijfel mijn meest bevooroordeelde, kortzichtige, subjectieve, kortom meest trieste bericht dat ik ooit geplaatst heb op MusicMeter.

Het punt dat mijn gevoel had willen maken was dat ik in mijn hele referentiekader betreffende hiphop, waardering heb leren krijgen voor een bepaalde manier van rappen en een bepaald geluid, waarop een CD als deze dusdanig slecht aansluit, dat ik het nauwelijks goed kan vinden. Op rationeel vlak kwam dit alles, door dat gevoel (die subjectiviteit) wat ik niet kon plaatsen, echter alles behalve boven; ik vloog totaal de verkeerde kant op met gebazel over onderontwikkeling en fucking Wibi Soerjadi. Ik schaam me ook oprecht...

Dit betekent overigens niet dat ik Ewalk volledig gelijk geef. Ik ging zelf in de fout door 'ontwikkeling' vergaand te generaliseren, en de verschillende manifestaties te minachten. Ewalk ging daarop door, en hoewel hij de op mijn kromme invalshoek volgende kromme beredenering rechttrok, vergat ook hij dat de ontwikkeling van Wibi Soerjadi, voetbal en hiphop alledrie fundamenteel verschillend zijn.

Ik zat bij mijn gedachten blijkbaar bij een voetbal-achtige vorm van ontwikkeling. Dat is dus een ontwikkeling waarbij het ontwikkelende zich almaar verfijnt. Dit idee paste ik ook toe om mijn subjectieve gevoelens te plaatsen. Verkeerd te plaatsen wel te verstaan. Maar 'ontwikkeling' staat voor een geleidelijke verandering, zoals Ewalk terecht aankaartte. Het waarde-ordeel dat gepaard gaat met een dergelijke verandering kan inderdaad ontzettend fluctueren. Echter, en dit is dus mijn enige aanmerking op het stuk van Ewalk, bij muziekontwikkeling vanuit een pioniersstadium totaan een stabiliserend stadium, is een niveaustijging in, zij het beperkte mate, een objectieve factor. Dit hoeft je waarde-oordeel niet te beinvloeden, want je ruilt in deze overgang van het ene stadium naar het andere eigenlijk creativiteit en inventiviteit in voor een bepaalde norm. En waarom zou dat beter zijn? In ieder geval, deze norm is een soort van compromis, een standaard die de artiesten meer dwingt tegen elkaar op te boksen middels niveau, in plaats van goeddeels doormiddel van originaliteit. De artiesten die in zo'n meer op 'skills' berustend stadium boven komen drijven, verleggen de lat dus eigenlijk. Op een gegeven moment zou dit niet meer verder gaan, omdat de talenten van artiesten al optimaal benut werden. Dat is ook precies waarom de blues van nu, om even terug te komen op het bericht van Ewalk, niet beter is dan die van 45, 50 jaar geleden is. Dit genre had zich toen immers al duidelijk onderscheiden; het was de zoekende fase al voorbij.

Dit volgens mij nu toch wel redekundig aardig gegronde niveauverschil is eigenlijk het enige uit mijn bericht wat ergens op sloeg, maar illustratief genoeg kon ik het destijds niet duidelijk maken zoals ik dat nu doe. Vervuld met nederigheid wil ik hierbij dan ook graag mijn excuses maken voor mijn ronduit lompe interruptie in de berichtenlijst van deze CD.


bedoel je dan dat men in de hiphop nu uitgezocht is en de hiphop van nu de huidge norm is? Men is in dezelfde fase als de blues en jazz beland?

Ik ben er van overtuigd dat men nog steeds zoekende is naar een concept wat het best verkoopt, cru gezegd. Omdat de muziekindustrie een ander karakter heeft gekregen dan jaren geleden. Bovendien weet ik niet of het bij hiphop hetzelfde loopt als de blues e.d. omdat hiphop een geheel andere weg heeft bewandeld. Ondanks hun imroviserend karakter staan blues en jazz toch veel meer vast. DIt geldt voor hiphop veel minder omdat je minder aan schema's bent gebonden. Juist maakte men in de begindagen veelvuldig gebruik van andere genres door ritmes te veranderen, geluiden toe te voegen, soms zelfs zodanig dat het origineel niet te herkennen was. Dit maakte het wat ongrijpbaar, of misschien zelfs ondefinieerbaar. In hoeverre was hier sprake van een zoekende fase en in hoeverre van een stroming/stijl?

Als we kijken naar de huidige vorm van hiphop komt men op een geheel andere wijze tot creaties komt dan in de begindagen. Men maakt nu voornamelijk gebruik van voorgeprogrammeerde ritmes, synthesizers en als men een groot budget heeft van echte muzikanten. Digitaal geluid, strakke ritmes, etc. Dit maakt het eindproduct niet per definitie beter. Dit blijft echt een kwestie van smaak. En natuurlijk klinkt een groepje jongens dat op straat wat roept minder professioneel dan een groep beroepsmuzikanten in een peperdure studio. Tom Waits begreep het al: het is de passie die de muziek maakt. Passie is tijdloos maar je moet de smaak wel willen proeven.

avatar van Sjaakspeare
ewalk schreef:
(quote)


bedoel je dan dat men in de hiphop nu uitgezocht is en de hiphop van nu de huidge norm is? Men is in dezelfde fase als de blues en jazz beland?

Ik ben er van overtuigd dat men nog steeds zoekende is naar een concept wat het best verkoopt, cru gezegd. Omdat de muziekindustrie een ander karakter heeft gekregen dan jaren geleden. Bovendien weet ik niet of het bij hiphop hetzelfde loopt als de blues e.d. omdat hiphop een geheel andere weg heeft bewandeld. Ondanks hun imroviserend karakter staan blues en jazz toch veel meer vast. DIt geldt voor hiphop veel minder omdat je minder aan schema's bent gebonden. Juist maakte men in de begindagen veelvuldig gebruik van andere genres door ritmes te veranderen, geluiden toe te voegen, soms zelfs zodanig dat het origineel niet te herkennen was. Dit maakte het wat ongrijpbaar, of misschien zelfs ondefinieerbaar. In hoeverre was hier sprake van een zoekende fase en in hoeverre van een stroming/stijl?

Als we kijken naar de huidige vorm van hiphop komt men op een geheel andere wijze tot creaties komt dan in de begindagen. Men maakt nu voornamelijk gebruik van voorgeprogrammeerde ritmes, synthesizers en als men een groot budget heeft van echte muzikanten. Digitaal geluid, strakke ritmes, etc. Dit maakt het eindproduct niet per definitie beter. Dit blijft echt een kwestie van smaak. En natuurlijk klinkt een groepje jongens dat op straat wat roept minder professioneel dan een groep beroepsmuzikanten in een peperdure studio. Tom Waits begreep het al: het is de passie die de muziek maakt. Passie is tijdloos maar je moet de smaak wel willen proeven.

Ik heb inderdaad het idee dat hiphop in een stabiliserend stadium terecht is gekomen. Kapitalistische inventiviteit neemt zelden muzikale vormen aan als je het mij vraagt. Kijk maar naar Nas, met zijn aandachttrekken met dode hiphop en 'nikkers'. Ik heb verder ook in mijn laatste bericht juist niet gezegd dat oldskool minder was dan newskool. Ik vroeg het me namelijk openlijk af waarom inventiviteit en creativiteit minder zouden zijn dan tegen elkaar opboksen binnen een min of meer vaststaande standaard. Daarmee impliceerde ik dus dat dit niet het geval is. Het blijft dan ook een kwestie van smaak.

avatar van ewalk
4,5
Ik denk dat we dan toch niet zo ver van elkaar afstaan, qua mening Sjaak!

avatar van Psycholamp
5,0
En dit klassiekertje staat niet in de top 250? Belachelijk. IJzersterk debuut van BDP met als ultieme topper The Bridge is over. Kolere, wat een vet nummer. Ook na meer dan 20 jaar is dit nog steeds da bomb. Verplichte kost voor iedere hiphop-liefhebber en niet-liefhebber. Ben ook nog steeds erg blij, dat ik het origineel op plaat heb.

avatar van Kill_illuminati
4,5
Ik heb gelukkig de originele versie, altans daarbij bedoel ik de originele hoes want bij http://www.musicmeter.nl/forum/8/3704/0
zag ik een andere.

avatar van j.b.b.l
Laatste tijden luister ik South Bronx bijna non-stop,leuk nummer.Als geheel is dit een ontzettend lekker album,hij luistert ook lekker weg.De wat simpele producties en rijmschema's klinken goed en de sfeer op dit album is ook fijn.De refrein van Super-Hoe gaat na een tijdje wel vervelend werken maar het blijft wel een leuk nummer.Mijn favorieten nummers zijn South Bronx,9mm Goes Bang en The Bridge Is Over.

Ik geef het een 4,0*

avatar van Kill_illuminati
4,5
Ik heb de laatste tijd vaak zin om dit te gaan luisteren.
Vooral Remix is P for free vind ik erg leuk,
goed luistevoer di album. Tot nu toe vind ik deze leuker dan de volgende 2.

avatar van Outblasty
4,5
Zojuist voor het eerst geluisterd, vond er niet zo heel veel aan. Klinkt gewoon niet echt heel lekker vind ik.

Heb hetzelfde eigenlijk een beetje bij Paid in Full al vind ik die wel beter als deze. maja 1 luisterbeurt zegt eigenlijk niks dus zal hem nog een aantal keren luisteren.

avatar van herman
3,5
Wilde nu wel 's wat dieper in de wat oudere hiphop duiken en dan is dit één van de essentials, blijkbaar (ik had gezocht op hiphopalbums van voor 1989 met een gemiddelde van boven de 4 en minimaal 10 stemmen). Absoluut een leuke plaat, maar het wordt voor mij - als niet echt die-hard hiphop liefhebber - door de kale productie soms wel een beetje eentonig. Daartegenover staat dan wel de sterke voordracht en de grappige teksten zo af en toe. Elementary en 9MM zijn vooralsnog favoriet hier. En binnenkort maar 's op zoek naar Paid in Full.

avatar van orbit
4,5
Probeer ook het oude werk van Public Enemy en de plaat van Eazy E eens zou ik zeggen herman.. onmisbaar! Verder zijn Schoolly D of EPMD ook rare snuiters in de oldschool hoek. Kan je helaas weinig aanraden van recente hiphop, want ik heb het genre al heel erg lang opgegeven en heb weinig zin meer in de clichematige opbouw van de lyrics en de bijeen verzamelde sampletjes. BDP was daarin nog redelijk fris en overtuigend (met dank aan KRS1). Ook de oude Run DMC zal je misschien wel bevallen.

avatar van herman
3,5
Schooly D ken ik al wel. Erg leuk ja.
Ik vind sommige nieuwere hiphop ook wel leuk, al ken ik er maar bar weinig van.

Misschien dat ik ook de eerste platen van The Last Poets doe, als ik dan toch bij het begin wil beginnen.

avatar van orbit
4,5
Dat is wel medieval oldskool ja.. vanaf daar kun je voorzichtig eens met oordoppen in naar Grandmaster Flash & the furious five luisteren en Sugarhill Gang
Ik vind de franse hiphop nog wel dragelijk, dat komt echt omdat ik die tenenkrommende clichéteksten niet hoef te verstaan

avatar van Gyzzz
3,0
EPMD's debuut lijkt me voor jou wel een erg goeie aanrader, herman. En ook Critical Beatdown (Ultramagnetic MC's) zal je denk ik wel bevallen.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
orbit schreef:
en de plaat van Eazy E
Er is toch echt wel wat beters te checken rond die tijd dan platen van Eazy-E, hoor.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
herman schreef:
Misschien dat ik ook de eerste platen van The Last Poets doe, als ik dan toch bij het begin wil beginnen.
Dat is geen hiphop. Overigens is erg veel hiphop rond de eind jaren 80's/begin jaren '90 vrij simpel, Herman.

RedLightCityBoy
N.W.A, The D.O.C, Naughty by Nature is leuk om te luisteren.
Of misschien aan Illmatic beginnen.
Maarja dat is wel al 94'.

avatar van Jorge-E
3,0
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Er is toch echt wel wat beters te checken rond die tijd dan platen van Eazy-E, hoor.

Kom nou, Eazy Duz It is toch wel goed zeker. Is 1 van mijn favoriete albums van die tijd.

Harco
Ik raad deze aan. De opvolger is ook erg leuk, maar wordt alom minder gewaardeerd. Daarnaast ook het debuut van EPMD en Eric B. & Rakim natuurlijk.

avatar van herman
3,5
Bedankt voor al jullie tips.
Illmatic ken ik overigens al, mooi album.

avatar van orbit
4,5
Jorge-E schreef:
(quote)

Kom nou, Eazy Duz It is toch wel goed zeker. Is 1 van mijn favoriete albums van die tijd.


Die bedoelde ik ook ja.. prima plaat! Even goed wel als het debuut van NWA..

Ik zeg gewoon de bekenste van de public enemy. Ik ben zelf ook een hiphop leek maar dat album is vreselijk tof.

avatar van BoordAppel
3,5
http://www.musicmeter.nl/album/3547

Die moet je ook zeker checken, herman.

avatar van MJ_DA_MAN
4,0
Harco schreef:
Eric B. & Rakim.
Sowieso hun eerste twee platen (andere platen van hun ken ik niet), ze waren de tijd van ver vooruit. Geldt ook voor deze plaat (hoewel hij me niet helemaal pakte, is ie het proberen zeker waard gezien ik het absoluut geen simplistische hiphop vind zoals dit).

avatar van Outblasty
4,5
Vreemd, de eerste keer vond ik er eigenlijk niks aan. Nu luister ik hem voor de 2e keer en begin ik hem ineens best wel leuk te vinden, KRS heeft een lekkere stem en flow. Oldschool producties die een beetje simpel/saai klinken maar eigenlijk helemaal niet simpel/saai zijn.

Deze ga ik zeker nog een paar keer vaker luisteren.

avatar van ewalk
4,5
herman schreef:
Schooly D ken ik al wel. Erg leuk ja.
Ik vind sommige nieuwere hiphop ook wel leuk, al ken ik er maar bar weinig van.

Misschien dat ik ook de eerste platen van The Last Poets doe, als ik dan toch bij het begin wil beginnen.


Probeer de volgende platen eens:

SChoolly D-Am I black enough for ya en smoke some kill
Lakim Shabazz
Brand Nubian met Grand Pubah
Maar ook de Masters of Ceremony met dezlfde Grand Pubah is wel leuk
Black Sheep
Third Bass
en er zijn nog veel meer die de moeite waad zijn eens te checken.

avatar van Outblasty
4,5
Na 3 luisterbeurten kom ik eigenlijk tot dezelfde conclusie als bij Paid in Full, op de een of andere manier weet de sound me niet helemaal te pakken. Het klinkt allemaal net iets te verouderd voor mij.

Toch bevalt dit album me wel, de teksten zijn af en toe zeer vermakelijk en de beats zijn zeker in orde.

Favoriete tracks heb ik eigenlijk nog niet echt na pas 3 luisterbeurten, die komen later wel.

3,5* ga hem zeker nog vaker luisteren want ondanks dat de sound me niet helemaal pakt vind ik het toch wel een vet album.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:14 uur

geplaatst: vandaag om 20:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.