Ik vind van wel, maar ik ben dan ook bevooroordeeld. Mile End zou je kunnen kennen uit Trainspotting. De extra tracks komen op een apart CD'tje, handig genaamd Second Class. Ik vind ze stuk voor stuk goed (zeker Mile End, Seconds en Your's Sisters Clothes), alhoewel aan Live Bed Show niet veel meer dan wat kreungeluiden wordt toegevoegd.
Ik verwacht hier altijd nog een keer een recensie van herman... Meer dan 2000 berichten, behalve bij zijn favoriete album (je ziet dit fenomeen overigens wel vaker)
Nou, vooruit, poging 2. Ik was net een lang bericht aan het typen, totdat mijn computer opeens crashte

Het prachtige bericht van Zachery was een reden om hier niets neer te zetten; had niet het gevoel dat ik daar nog veel aan kon toevoegen, want ik kon me er prima in vinden. Maar goed, ik zal 't eens vanuit een andere invalshoek proberen.
Rond de tijd dat dit album uit kwam, leende en kopieerde ik het van de bieb, wat ik toen wel vaker deed. Als beginnend britpopper was Pulp me al opgevallen door de singles Babies en uiteraard Common People. De eerste barst in de dijk kwam pas toen Disco2000 uitkwam. Dat vond ik echt een geweldig nummer. Common People had me minder geraakt, misschien ook omdat Elton John destijds in een interview zei dat ie het ook heel goed vond.

Ik draaide het bandje vrij regelmatig, maar het kon in den beginne niet tippen aan die andere grote britpopbands die ik een warm hart toedroeg (mn. Oasis en Blur).
De echte dijkdoorbraak kwam pas na een vakantie in Engeland. Ik ontmoette daar een leuk meisje dat zowaar echt fan was van Pulp en het was voor het eerst dat dat ik assertief genoeg was om er iets van te maken (voor die tijd was dat toch een onbereikbaar universum, bovendien waren de meeste meisjes op mijn school niet echt mijn type). We hielden contact door regelmatig te schrijven en soms bellen, en ondertussen luisterde ik Different Class steeds vaker. De liedjes begonnen steeds meer te leven en de teksten kregen meer en meer zeggingskracht.
Sommige teksten waren heel herkenbaar of in ieder aanlokkelijk voor een ietwat onzekere jongeman. Het vrolijk klinkende, maar o zo cynische Monday Morning: "
why live in the world when you can live in your head?", opener Misshapes:
we'll use the one thing we've got more of - that's our minds.. Andere teksten markeerden vooral dat spannende romantische gevoel:
"Now if you can stand,
I would like to take you by the hand, yeah,
and go for a walk,
past people as they go to work" (Bar Italia)
en natuurlijk Something Changed, haar favoriet:
"When we woke up that morning we had no way of knowing,
that in a matter of hours we'd change the way we were going.
Where would I be now if we'd never met?
Would I be singing this song to someone else instead?"
Mijn allerfavoriet is toch wel Sorted For E's & Wizz, over het lege bestaan van grote dansfeesten met veel drugs, zoals Jarvis er vast wel een paar heeft meegemaakt in het begin van de jaren '90. Of stond hij langs de zijlijn, observeerde hij en schreef hij er alleen een liedje over? Hoe dan ook, als ik zelf 's flink uitga (wel zonder drugs) dan schiet de tekst van dit nummer me altijd wel te binnen:
"I lost my friends, I dance alone,
it's six o'clock, I wanna go home.
en even later:
"And this hollow feeling grows and grows and grows and grows,
and you want to phone your mother and say,
"Mother, I can never come home again,
cos I seem to have left an important part of my brain somewhere,
somewhere in a field in Hampshire."
Het meisje in kwestie heb ik naderhand nog een keer gezien, toen ze een weekend naar Nederland kwam. Het is nooit echt iets geworden. Ze zou nog een jaar in Nederland gaan studeren, maar uiteindelijk heeft ze haar studie rechten afgebroken en is ze verpleegster geworden. Misschien wel om nog meer deel uit te maken van de 'Common People', om zo eigenhandig het ongelijk van het meisje het liedje nog 's te bewijzen? Hoe dan ook, zij was min of meer de stimulans om Different Class echt goed te leren kennen en uiteindelijk werd het de belangrijkste plaat van mijn 'jeugd'.
(Zo'n lang bericht heb ik volgens mij nog nooit geschreven. Is dit goed genoeg voor een recensie, Jonnie?

).