Interessante quote van een
Youtube gebruiker, waar ik me wel in kan vinden:
A lot of young hotshot sax guys should listen to early "hard bop" Coltrane like this ('55-'59).. They try to play "out" before they learn how to play inside changes. Coltrane was playing over changes for years before he went out into space. (I guess it culminated with "Giant Steps", which is probably just about the most amount of changes you can cram into 16 bars!...) That way the trip to space is done in a logical way, still based on some sort of foundation. You can't just skip over decades of the music's evolution, pick up your horn and honk and scream, and think you're playing jazz. What I've always said: You need to learn to play "in" before you can play "out". Learn your changes in and out, and THEN experiment with exploring their limits and beyond.
Met andere woorden: volgens mij moet je de traditionele progressies goed beheersen vooraleer je richting abstractie kan gaan. Coltrane heeft zich jarenlang verdiept in de bebop vooraleer 'ie is beginnen knippen, plakken, wijzigen en grote sprongen begon te maken in die "basis" structuren. Het is wellicht daardoor dat zijn vrijere muziek in zijn latere fase nog steeds perfect bleef kloppen.
Nu ik dit hier zo zeg, geef ik misschien de indruk dat deze plaat vooral om Coltrane draait. Dat is niet het geval. Met name pianist Tommy Flanagan schittert hier en ook Burell laat enkele toffe stukjes horen. Al moet ik toegeven dat ik (dit is bij mij wel vaker het geval bij bebop albums) niet over de hele lengte mijn aandacht er bij hou. Het klinkt me soms net te lichtvoetig (te weinig verheffend) waardoor ik niet heel enthousiast kan worden.