Je hoort wel dat die het een nieuwer en cleaner geproduceerd is dan het andere ja, en ik denk dat bij genoemde voorbeelden de meeste mensen de 'originelen' wel beter vinden dan de opvolgers. Come Clean is een van de beste boom bap beats allertijden en The frustrated nigga is een soortgelijk nummer wat toevallig op de tweede van Jeru staat (geen eerlijke vergelijking

) Mobb Deep vind ik trouwens niet echt een goed voorbeeld om dat Hell On Earth een nogal andere productie heeft, niet echt boom bap. The Infamous en Illmatic vind ik wel interessante albums in deze discussie omdat ze nog een beetje op de grens zittten van de oude jazzy boom bap en de meer dramatische mid 90s sound. Maar dat is weer een ander verhaal.
Het voorbeeld van Main Source geeft gewoon aan hoe goed en tijdloos dat album is.
Laat ik twee andere voorbeelden erbij pakken: Hard To Earn vs Moment Of Truth. Ik vind dat Premier (toch wel de koning van de boom bap) wel degelijk stappen maakt daar. Ik vind de laatste niet per se beter (ik hou ook als een malle van die 94 shit) maar de productie op Moment Of Truth, en ook op Jewelz - want in deze thread zitten we - vind ik wel sterk en zeker geen uitgemolken boom bap. Ook de eerder genoemde plaat van Pete Rock uit 98, Soul Survivor is bij vlagen toch boom bap in optima forma.
Jewelz van O.C. is inderdaad wel wat vlak en gepolijst. Dat kan ik eens zijn. Word...Life vind ik beter. Maar deze vind ik ook erg lekker, en voor O.C. vind ik deze stijl in vergelijking met Word...Life wel vernieuwend. Jeru The Damaja maakte met Wrath Of The Math gewoon nog een keer hetzelfde album. Het was dope, maar meer van hetzelfde. Jewelz was anders dan Word...Life, en het was nog steeds underground en creatief.
Ik vind dat het niet zozeer uitgemolken was, maar dat het (helaas) naar de achtergrond verdween. De verandering in de scene bestond voornamelijk uit nieuwe, veel sneller uitgemolken productietechnieken, waar alles hetzelfde klonk, of het nou Bad Boy was, No Limit, Cash Money, Swizz Beatz, of weet ik veel wat voor rotzooi.
Het is altijd de vraag voor een artiest: gewoon nog een keer hetzelfde album maken, of heel iets anders proberen? Proberen 'the hottest shit' te maken en de meeste airplay te krijgen, zoals Jay-Z als geen ander deed, of de fans geven wat ze willen? Vraag het Nas, hem lukte nooit wat Jay-Z wel kon in dit opzicht.
Anno 2011 is er niet veel nieuwe hip hop waar ik warm voor draai.
Een van de beste platen anno 2010 vond ik Marcberg, niet toevallig een album dat klinkt alsof de artiest in kwestie a la Goodbye Lenin denkt nog in een andere tijd te leven, met zijn heerlijke mid 90s boom bap productie en 100% rauwe sound (geen zang, bounce, ringtone potentie en weet ik wat). Sommigen zullen het achterhaald vinden, ik vind het doper dan de meeste nieuwe hip hop. Verrassend? Dat er nog artiesten zijn die dat maken, jawel. Innovatief? Nee.
Voor innovatie grijp ik, behalve OutKast etc (andere soorten hip hop dan die rauwe boom bap), bijvoorbeeld naar: Madlib, of ongeveer 10 jaar geleden de Beatnuts en El-P's productie op The Cold Vein.
Bovengenoemden maken/maakten beats die en verrassen en die boom bap kramp in de nekspieren veroorzaken.
Check voor de grap Madlib in actie met beats maken:
YouTube - Madlib Makes a Crazy Brasilian Beat
PS sorry voor het lange verhaal maar ik vind het een interessante discussie. Ik was oprecht verbaasd over die mening van P Jay en dus ook van jou.