Vanmiddag dit album nog maar een keer opgezet. Zoals voor velen hier (gezien de posts in dit topic en de hoge notering in de top 250) is 'Origin of Symmetry' voor mij ook dé plaat van Muse. Dat komt naast de uitstekende muziek ook door de goede herinneringen aan dit album.
Toen dit album uitkwam zat ik aan het eind van mijn eerste jaar als student, en daarmee ook aan het eind van mijn eerste jaar op mezelf. Sowieso een mooie tijd en ik merk dat meer albums die ik toen luisterde toch nog iets bijzonders hebben. Ze waren alleen niet allemaal zo goed als deze

De clip van single 'Plug in Baby' kwam regelmatig voorbij op de muziekzenders, met name op The Box. Ik vond het een tof nummer en had het er met wat vrienden over. Eentje wist me te vertellen dat er ook een album uit kwam en hielp me aan een niet zo heel legaal exemplaar, want hoewel Napster wereldwijd furore maakte, had ik zelf nog geen internet op m'n kamertje.
Het was zomer en de cd maakte overuren op mijn zolderkamer, waar het soms van de warmte niet uit te houden was. Om één of andere reden associeer ik dat nog steeds met het nummer Darkshines. Misschien omdat dat één van mijn favoriete nummers was de eerste weken. Het is alleen wat sneller gaan vervelen dan de rest.
Aan de eerste zes nummers zou ik allemaal 5 sterren kwijt kunnen, topnummers. Onze vriendengroep bestond in die tijd uit 6 man. Eentje vond Muse maar een matige Radiohead-kloon, de anderen vonden het een top album en hadden allemaal een ander favoriet nummer op de cd, de nummers 1 t/m 5.
New Born met dat simpele, maar mooie piano -ntro voordat de gitaar je wegblaast.
Opnieuw een simpel maar mooi paino-introotje voor Bliss, voordat die synthesizer-riff erdoor komt en de gitaar het nummer op gang brengt. Een fantastisch zingende Bellamy maakt het nummer helemaal af.
Persoonlijke favoriet was altijd Space Dementia en is dat nog steeds al doet Citizen Erased er nauwelijks voor onder. Een nummer vol met hoogtepuntjes. Opnieuw een piano-intro, dan die opkomende drums voordat het nummer losbarst. Het fijne basloopje dat tijdens het refrein door de woorden heen lijkt te glijden, en opnieuw een Bellamy in vorm die met name dat geweldige tweede couplet er fantastisch uitknalt.
Met Hyper Music gaat het tempo weer omhoog, en opnieuw valt de bas op; erg fijn. En ook - ik val in herhaling - top gezongen.
Tijdens de overgang tussen Hyper Music en Plug in Baby wordt de vaart er een paar seconden uitgehaald, maar daarna gaan we weer in de hoogste versnelling verder. Plug in baby was de eerste single en moet ik eigenlijk nog steeds dankbaar zijn voor het onder mijn aandacht brengen van Muse. Staat nog steeds overeind door de catchy gitaarriedel.
Citizen Erased knalt er ook op een soort logge manier in, om na het eerste refrein het tempo er uit te halen tot en met het tweede refrein.
Vervolgens een korte 'opleving' en er volgt een knappe gitaarsolo.
De rust keert weder en het nummer wordt mooi uitgespeeld terwijl Bellamy het nummer op zijn Thom Yorke's uitzingt.
Vervolgens Micro Cuts waar ik toen nooit wat mee kon. het duurde tot de live-uitvoering op HAARP voordat het kwartje viel bij mij. De onverstaanbare 'opera-zang' van Bellamy werkte aardig op mijn zenuwen. De live-uitvoering sloeg eigenlijk meteen aan. Misschien dat het dramatische in zo'n setting wat beter tot zijn recht komt. Sindsdien heb ik ook minder moeite met de albumversie al zal het nooit mijn favoriet worden.
Screenager is een wel aardig nummer, waar de percussie me wel aanspreekt. Ik mis wat afwisseling in de zang, waardoor het een wat vlak nummer blijft.
Darkshines haalde ik al eerder aan als het nummer wat me doet terugdenken aan mijn warme zomerkamer. Opnieuw valt de drum op. Dit keer kun je er zelfs nauwelijks omheen, want er wordt flink op los gemept tijdens het refrein. Het nummer was in het begin populair bij mij. Het ligt makkelijk in het gehoor en het schudde me wakker na de twee voorgaande mindere tracks. Inmiddels behoort het zelf met de voorgaande tot de mindere goden.
Met de cover van Feeling Good is weinig mis, het is in ieder geval beter dan de nummers hiervoor. Het had van mij ook wel alleen een single mogen blijven, want ik vind het niet echt op het album passen. Had het liever verwisseld met een B-kantje als Futurism, maar goed.
Megalomania sluit het geheel dan wel weer in stijl af. Een wat duisterder sfeertje, lekker orgeltje erdoor en een wat ingetogener nummer voor dit album, dat aan het eind dan toch weer 'ontploft'.
Al met al gewoon een erg goed album. Gezien de wat mindere tracks misschien niet een 5-sterren album onder andere omstandigheden, maar mede door de goede herinneringen krijgt Muse ze toch.