"There was a line ... there was a formula". Plotseling bekroop me het gevoel: "Ik moet me maar 'ns "Remain in Light" opnieuw aanschaffen."
Een achttal (?) jaar geleden kende ik een uiterst bescheiden Talking Heads-periode. "Stop Making Sense" was opnieuw uitgebracht, de meeste nummers daarop waren oude bekenden (vader luisterde nogal veel Talking Heads begin de jaren tachtig - onbewust moet ik dat toch meegepikt hebben) - dus luisterde ik half geïntresseerd naar "Remain in Light". Verdraaid aangenaam, vond ik - maar nieuwe releases lokten me weg van David Byrne & de zijnen.
Nu ik niet meer de noodzaak inzie te weten welke nieuwe popgroepen ik deze maand dien te beluisteren, grijp ik al eens terug naar langspelers waarvan ik vermoed dat ik ze te achteloos achter me liet. Zo ook deze "Remain in Light"
Mocht ik één poplangspeler kiezen die het stadsgevoel bij mij evoceert - kies ik voor dit werk. De muziek trekt, draait, duwt - valt nooit ergens stil. Doet je dansen (hoe zwierig klinkt "The Great Curve"). Klinkt extreem nerveus, geagiteerd hoekerig (de gitaarpartijen van Adrian Belew) maar stelt tergelijkertijd gerust ("Letting the days go by/let the water hold me down").
Het gegeven dat de teksten van Byrne me eerder geschreven lijken omwille van bepaalde muzikale klanken van woorden, verhindert evenwel niet dat de luisteraar om de oren gezwierd wordt met zinneprikkelende beelden ("The world moves on a womans hips/The world moves and it swivels and bops.")
De originele versie telde slechts acht nummers, maar in die acht nummers vond meer plaats dan in de complete catalogus van menige popgroep. En passant boorden Byrne & Co. een schandalig rijke bron van wereldmuziek aan.
Dat die bron aanleiding gaf tot het oprichten van schabouwelijk ingerichte muziekwinkels waar de achteloze bezoeker weggekeken wordt wanneer hij geen liters muntthee nuttigt, kunnen we moeilijk de Talking Heads euvel duiden
De winter staat voor de deur - tussen de oren klinken de broeierige stadsklanken van dit New Yorkse combo. Koud zei u?
